KESAN-KESAN PENCEMARAN BUNYI

1.Kesan ke atas pendengar
Kesan ke atas pendengar ialah pendengar akan mengalami masalah pendengaran apabila organ telinga menerima kesan daripada bunyi yang kuat. Selain daripada itu, pendengar mudah merasa letih apabila berhadapan dengan masalah pencemaran bunyi yang agak lama. Tidur bagi seseorang akan terganggu akibat daripada pencemaran bunyi.

2.Kesan terhadap persekitaran                                                       
Persekitaran yang agak bising boleh mendatangkan satu perasaan yang tidak selesa. Oleh kerana itu, sebahagian orang yang mempunyai usia yang agak lanjut, mereka tidak lagi gemar tinggal di ibu kota yang sangat sibuk kerana persekitaran amat bising berbanding dengan kampung yang agak tenang. Persekitaran yang bising boleh mengacau mental seseorang daripada berfikiran tenang. Persekitaran yang bising juga menganggu komunikasi antara satu sama lain. Orang ramai perlu bercakap dengan agak kuat untuk didengari oleh satu pihak yang lain.

3.Kesan kepada kanak-kanak
Sebagaimana yang kita tahu, kanak-kanak mempunyai organ yang agak nipis dan lembut terutama sekali organ telinga, gegendang telinga kanak-kanak umpana belon yang sangat nipis. Sekiranya mereka menerima bunyi yang agak kuat, gegendang telinga mereka mudah pecah. Dengan erti kata lain, kanak- kanak memerlukan persekitaran yang baik untuk membesar dengan sempurna.

No comments:

Post a Comment